O nás
Je pro nás důležité vytvořit atmosféru plnou pohody, důvěry, ve které se děti budou cítit příjemně a bezpečně, prožijí spousty radostných chvil při společných aktivitách, navážou první přátelství a získají první kladné sociální zkušenosti.
Zaměřujeme se na partnerský přístup ke vzdělávání dětí a komunikaci s rodiči. Snažíme se, co nejvíce přizpůsobit potřebám dětí a jejich rodin, aby se děti mohly cítit podporované a důležité. Zvláštní pozornost věnujeme socializaci dětí, vzájemnou spolupráci a komunikaci s ostatními.
Naše filozofie
Školička pod Vyšehradem je pro určená pro děti od 1,5 r. do 6 let. Malý věkově heterogenní kolektiv umožňuje dětem se přirozeně rozvíjet, učit se vzájemnému respektu k různým odlišnostem.
Hlavním cílem je poskytnout dětem dynamický program, který flexibilně reaguje na jejich potřeby, a to nejen intelektuální a tělesné, ale také emocionální a sociální.
Školička je vedena v rodinném duchu, kde se děti cítí šťastně a pohodlně. Pro většinu dětí se jedná o první sociální skupinu mimo vlastní rodinu. Je to velká změna pro dítě, ale i pro celou rodinu. S rodiči budujeme partnerské vztahy tak, aby došlo k optimálnímu rozvoji dítěte. Otevřená komunikace mezi školičkou a domovem je nezbytná proto, abychom mohli pomoci každému dítěti rozvíjet svůj plný lidský potenciál.
Každé dítěte je jedinečné, proto k dětem přistupujeme individuálně dle věku a dosažené úrovně. Všechny děti nemusí ve stejném čase dosahovat stejných cílů. Dbáme na maximální rozvoj dítěte dle jeho individuální schopností. Dětem je dáván dostatek prostoru pro vyjádření svých přání a pocitů, společně s dětmi vytváříme pravidla, aby panovalo pozitivní klima a příjemná atmosféra, budujeme s dětmi vztahy založené na vzájemném respektu a důvěře.
Vedle rozvoje rozumových schopností je našim prvořadý zájem rozvoj emocionální a sociální, vše co dítě cítí ovlivňuje jeho touhu učit se. Naše aktivity pomáhají dětem postavit základy pro jejich sociální vztahy. Vedle samostatných her a projektů dle výběru dětí, vedeme děti také ke spolupráci. Podporujeme nezávislost a sebedůvěru, spolupráci a respekt k ostatním. Jako primární instituce, do které dítě přichází vytváříme pozitivní vztah k celoživotnímu vzdělávání prostřednictvím her a prožitkového učení. Souzníme s principy Marie Montessori a aktivity vytváříme tak, aby byly praktické a děti je využívaly i v běžném životě. Dochází tak k propojení s praktickým životem.
Rozumová výchova
Děti seznamujeme s přírodou, věcmi a jejich vlastnostmi. Vedeme k základům ekologie. Rozvíjíme předmatematické dovednosti, logické a kritické myšlení prostřednictvím her a pracovních listů s využitím metod Hejného. Pro mladší děti puzzle, přiřazování a třídění dle barev a tvarů. Aktivity jako jsou hádanky, skládání skládaček a řešení jednoduchych matematických problémů. Prostřednictvím příběhu a pohádek rozvíjíme představivost a fantazii, děti si rozšiřují slovní zásobu a gramatické dovednosti. Děti se učí básničky, říkadla, dramatizujeme pohádky a příběhy.
Hudebně - pohybová výchova
Hudebně pohybová výchova - tanečky, seznamujeme děti s hudebními nástroji, zařazujeme rytmická cvičení, jednoduché dětské písničky, sluchová cvičení.
Do denní aktivit zařazujeme zdravotní cviky - napodobování zvířat, věcí a činností, procvičování chůze, běhu, skoku, lezení a házení, Zařazujeme pohybové hry, dechová cvičení a jógu pro děti.
Výtvarná výchova
Děti mají možnost zkoušet různé techniky kresby a malby. Malují křídami, vodovými nebo temperovými barvami, tuží, mohou malovat prsty na menších i větších formátech.
Mravní výchova
Rozvíjíme u dětí sebevědomí a sebedůvěru, podporujeme budování přátelství, seznamujeme děti se základními pravidly společenského chování. Pomocí příběhů, her a diskuzí se děti učí o základních hodnotách, jako jsou laskavost, respekt k druhým, empatie. Pomáháme dětem porozumět emocím druhých i svým vlastním a učíme je, jak být ohleduplný k ostatním, ale také umět vyjádřit nesouhlas pokud se dětem něco nelíbí.
Pracovní výchova
V první řadě se jedná o rozvíjení sebeobsluhy a samostatnosti. Prostřednictvím námětových her (na kadeřnici, na maminku, na obchod, na opraváře apod.) děti kopírují činnosti dospělých. V rámci dopoledních aktivit s dětmi pečeme, staráme se o rostliny, sázíme bylinky. Hra se stavebnicemi různých tvarů a velikostí, stavění kostek, práce s různými materiály - přírodní materiály - kaštany, žaludy, hry s pískem, plastelínou, vystřihování a lepení, vkládaní předmětů, zatloukání hřebíčku, experimentace a jiné.
Naše principy
Princip připraveného prostředí
Pečující osoby dětem plánují vhodné aktivity, které jsou promyšlené, plánované, respektují dětskou skupinu a její potřeby. Aktivity jsou plánovány a realizovány přiměřeně věku, ale také schopnostem dětí.
Princip samostatnosti
Děti mají vytvořené podnětné prostředí, aby byla co nejvíce podporována samotnost. Děti získávají samoobslužné, kulturní a hygienické návyky.
Princip spolupráce
Pečující osoby vhodnou nabídkou aktivit podporují děti ve spolupráci prostřednictvím společných projektů.
Princip individuality
Každé dítě je jedinečná bytost a pečující osoby děti rozvíjejí do jejich individuálního maxima, nikoliv do maxima celé skupiny.
Princip svobody a zodpovědnosti
Pečující osoby spolupracují s dětmi a dávají jim možnost rozhodovat o aktivitách. Se svobodnou volbou dětí souvisí zodpovědnost, ke které jsou děti vedeny.
Princip praktického života
Činnosti jsou volené tak, aby zkušenosti, které děti získají v naší DS mohly také dále využít v praktickém životě.
Princip spontaneity
Mimo připravených vzdělávacích aktivit využívají pečující osoby také situace, které se objeví nečekaně. Dětem je dáván prostor vyjadřovat spontánně a autenticky.
Princip partnerství a komunikace
Pečující osoby tento princip využívají při interakci s dětmi, ale také s rodiči. Pečující osoby s rodiči i dětmi komunikují jako s partnery. Pro správný rozvoj dítěte je klíčová dobrá komunikace s rodiči. Pečující osoby proto individuálně komunikují s rodiči, jak jejich dítě prospívá, jak se vyvíjí a jaké má potřeby.
Princip opakování
Prostředí je založené na existencí řádu, pravidel a pravidelně se opakujících rituálů, které jsou důležité pro vytvoření bezpečného prostředí a jistoty.
Petra Roulová
Učitelka, máma tříletého chlapce, vystudovala střední zdravotnickou školu, kde získala důležité znalosti péče o děti, poté absolvovala pomaturitní vzdělání v oblasti anglického jazyka, které zakončila mezinárodní zkouškou.
Následně se rozhodla pro pedagogickou práci a absolvovala Pedagogickou fakultu na Ostravské univerzitě se zaměřením na učitelství pro mateřské školy. Nyní studuje předškolní pedagogiku na Karlově univerzitě.
Praxi získala ve státní mateřské škole i v soukromé mateřské škole, což jí umožnilo získat zkušenosti s různými přístupy ke vzdělávání. Prošla školením v programu Začít spolu, Metodou dobrého startu nebo Školka hrou.